|
Temat |
Materiał |
Cele szczegółowe Uczeń: |
Metody Środki dydaktyczne Uwagi |
O C H R O N A
P R Z Y R O D Y
O C H R O N A
P R Z Y R O D Y |
Formy ochrony przyrody w Polsce. |
Polskie Parki Narodowe. Parki krajobrazowe i rezerwaty przyrody. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. Inne formy ochrony przyrody. |
wymienia formy ochrony przyrody w Polsce,
wie, co to jest: park narodowy, park krajobrazowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody,
|
Metody: elementy wykładu, praca z mapą, praca z programem komputerowym, Środki: mapa Polski, albumy, ilustracje, zdjęcia, program komputerowy Uwagi: |
Wybrane gatunki roślin chronionych – które z nich mogę spotkać niedaleko? |
Gatunki roślin chronionych. |
rozpoznaje chronione rośliny
wie, dlaczego chronimy niektóre rośliny |
Metody: dyskusja, elementy pogadanki, praca z programem komputerowym, Środki: plansze z ilustracjami roślin chronionych, albumy, ilustracje, zdjęcia, program komputerowy Uwagi: |
Gatunki zwierząt chronionych w naszym kraju. |
Przegląd zwierząt chronionych w Polsce. |
rozpoznaje zwierzęta chronione
wie, dlaczego zwierzęta są objęte ochroną gatunkową |
Metody: elementy wykładu, dyskusja, Środki: albumy, ilustracje zwierząt chronionych, zdjęcia, program komputerowy Uwagi: |
Parki Narodowe w Polsce. |
Mapa Parków Narodowych w Polsce. |
określa położenie parków narodowych na mapie Polski,
wie dlaczego tworzy się parki narodowe |
Metody: elementy wykładu, praca z mapą, praca z programem komputerowym, Środki: mapa Polski, albumy, ilustracje, zdjęcia, program komputerowy Uwagi: |
Rośliny i zwierzęta charakterystyczne dla poszczególnych parków narodowych. |
Gatunki herbowe parków narodowych. Cechy charakterystyczne krajobrazu parków. |
rozpoznaje rośliny i zwierzęta oraz krajobrazy charakterystyczne dla poszczególnych parków narodowych |
Metody: elementy wykładu, praca z mapą, praca z programem komputerowym, Środki: mapa Polski, albumy, ilustracje, zdjęcia, program komputerowy Uwagi: |
Quiz dotyczący zasobów parków narodowych w Polsce. |
Zasoby przyrodnicze polskich parków narodowych. Charakterystyczne gatunki zwierząt i roślin, cechy krajobrazów parków. |
przyporządkowuje charakterystyczne krajobrazy, rośliny i zwierzęta do właściwych parków narodowych |
Metody: praca z mapą, praca z programem komputerowym, Środki: mapa Polski, program komputerowy Uwagi: |
Co to jest rezerwat przyrody? Jak należy zachowywać się na terenie rezerwatu? |
Definicja rezerwatu przyrody. Najbliższe rezerwaty przyrody. Zasady zwiedzania rezerwatów przyrody. |
wie, co to jest rezerwat przyrody i jak należy się w nim zachowywać;
wie, gdzie znajdują się najbliższe rezerwaty przyrody i jakie chronią zasoby |
Metody: elementy wykładu, praktycznego działania – plan wycieczki, praca z mapą Środki: mapa okolic Radomia, albumy, ilustracje, zdjęcia, Uwagi: |
Czy w naszym mieście są pomniki przyrody? Parki krajobrazowe najbliższych okolic. |
Pomniki przyrody naszej okolicy. |
wie, co to jest pomnik przyrody;
zna miejsca występowania pomników przyrody na terenie miasta;
wie, jakie są w okolicy parki krajobrazowe |
Metody: elementy wykładu, dyskusja Środki: albumy, ilustracje, zdjęcia, czasopisma, Uwagi: |
Ratujmy las! – akcja oczyszczania i pielęgnacji lasu. |
Ochrona ekosystemu leśnego. Współpraca ze służbami leśnymi. Dbałość o odnawianie drzewostanu. |
wie, dlaczego w lesie nie wolno śmiecić, sprząta środowisko leśne;
potrafi zasadzić drzewo;
wie, że nie wolno niszczyć drzew
zna skutki nadmiernego wyniszczenia lasów |
Metody: pogadanka, praktycznego działania- zajęcia terenowe Środki: worki na odpady, sadzonki drzew leśnych Uwagi: |
Czy ja mogę przyczynić się do oszczędzania wody? |
Ochrona zasobów wody pitnej. Sposoby oszczędzania wody. Skutki braku wody dla życia wszelkich organizmów żywych. Mój osobisty wkład w ochronę zasobów wodnych. |
wie, że zasoby wody dostępnej dla ludzi stanowią 2% całości zasobów wodnych na Ziemi,
wymienia sposoby oszczędzania wody, rozumie potrzebę jej oszczędzania
bada, ile wody marnuje się, kiedy kran nie jest dokręcony,
szacuje, ile wody zużywa na dobę jego rodzina;
przewiduje skutki, jakie może dla życia na Ziemi wywołać brak wody |
Metody: dyskusja, praktycznego działania, burza mózgów Środki: ilustracje, zdjęcia, plansze, naczynie z miarką objętości, zegarek z sekundnikiem, Uwagi: |
Recykling – trudne słowo, ale czy trudne działanie? |
Rodzaje odpadów. Sposoby składowania odpadów. Proces biodegradacji. Wielokrotne wykorzystanie odpadów. Segregacja odpadów. Recykling. Sposoby pozbywania się odpadów. |
wie, co to jest recykling, jego znak identyfikuje na opakowaniach,
wymienia sposoby pozbywania się śmieci,
wie, jak wykonać kompostownik;
rozumie konieczność segregacji odpadów, segreguje odpady do odpowiednich pojemników,
tłumaczy, dlaczego powinno się wybierać produkty w opakowaniach wielokrotnego użytku, |
Metody: dyskusja, praktycznego działania, gra dydaktyczna Środki: rękawice, pojemniki na odpady, śmiecie, gra dydaktyczna Uwagi: |
K R A J O W E
R O Ś L I N Y
I
Z W I E R Z Ę T A |
Przygotowujemy zielnik – drzewa i krzewy liściaste naszej okolicy. |
Gatunki pospolitych drzew i krzewów liściastych. |
na podstawie klucza rozpoznaje i nazywa pospolite drzewa i krzewy liściaste |
Metody: elementy wykładu, praktycznego działania, gra dydaktyczna Środki: klucz do oznaczania gatunków, gra dydaktyczna Uwagi: |
Fauna i flora naszej najbliższej okolicy. |
Przegląd pospolitych roślin. Zwierzęta spotykane w naszych okolicach. |
na podstawie klucza rozpoznaje i nazywa pospolite rośliny
nazywa i pokazuje na ilustracji zwierzęta występujące w naszych okolicach |
Metody: praktycznego działania, gra dydaktyczna Środki: albumy, ilustracje, klucz do oznaczania gatunków, gra dydaktyczna Uwagi: |
Słuchamy odgłosów przyrody. Rozpoznajemy dźwięki płynące z przyrody. |
Sposoby porozumiewania się różnych zwierząt. Rodzaje i przyczyny wydawania dźwięków przez zwierzęta. |
rozpoznaje dźwięki płynące z przyrody
nazywa zwierzęta wydające charakterystyczne odgłosy |
Metody: gra dydaktyczna, praca z programem komputerowym Środki: program komputerowy, płyta z odgłosami przyrody, film, gra dydaktyczna Uwagi: |
Ekosystemy występujące na terenie Polski. Przedstawiciele fauny i flory tych ekosystemów. |
Zależności międzygatunkowe. Pojęcie ekosystemu. Przykłady ekosystemów: – las, pole uprawne, łąka jako przykłady ekosystemów lądowych - staw, rzeka jako przykłady ekosystemów wodnych. |
wie, co to jest ekosystem,
podaje przykłady ekosystemów
nazywa ogniwa łańcucha pokarmowego
układa proste łańcuchy pokarmowe,
wymienia nazwy roślin uprawnych,
wymienia nazwy roślin i zwierząt, które zamieszkują łąkę,
nazywa rośliny i zwierzęta stawu,
opisuje jakie warunki życia panują w w/w ekosystemach, |
Metody: elementy wykładu, pytania i odpowiedzi, praktycznego działania /układanie łańcuchów pokarmowych/. Środki: ilustracje różnych środowisk, plansze z łańcuchami pokarmowymi, program komputerowy Uwagi:
|
Przyroda w Internecie – szukamy ciekawych stron internetowych o roślinach i zwierzętach. |
Ciekawostki z życia zwierząt. |
potrafi znaleźć w Internecie za pomocą wyszukiwarki strony poświęcone poszukiwanym zwierzętom i roślinom |
Metody: praktycznego działania, gra dydaktyczna Środki: gra dydaktyczna, internet Uwagi: |
F A U N A
I
F L O R A
M I E J S C
E G Z O T Y C Z N Y C H |
Ekosystemy charakterystyczne dla kontynentów świata. |
Zależności międzygatunkowe. Pojęcie ekosystemu. Przykłady ekosystemów: - sawanna - las tropikalny - pustynia - tundra - las strefy umiarkowanej - morza i oceany. |
wie, co to jest ekosystem;
potrafi przyporządkować charakterystyczne gatunki roślin i zwierząt do właściwych ekosystemów,
układa proste łańcuchy pokarmowe,
opisuje jakie warunki życia panują w w/w ekosystemach, |
Metody: elementy wykładu, pytania i odpowiedzi, praktycznego działania /układanie łańcuchów pokarmowych/. Środki: ilustracje różnych środowisk, plansze z łańcuchami pokarmowymi, program komputerowy Uwagi: |
Olbrzymi roślinożercy – ciekawostki z życia ssaków. |
Przegląd wybranych gatunków ssaków roślinożernych świata. |
nazywa wybrane ssaki roślinożerne,
wie w jakim środowisku, na jakim kontynencie żyją,, |
Metody: pytania i odpowiedzi, gra dydaktyczna Środki: gra dydaktyczna, film, program komputerowy, internet Uwagi: |
Podwodny świat – inteligentni pływacy. |
Wybrane gatunki ssaków wodnych. |
zna i nazywa wybrane ssaki morskie i oceaniczne,
zna ich warunki życia, |
Metody: elementy wykładu, gra dydaktyczna Środki: gra dydaktyczna, ilustracje, internet Uwagi: |
Poznajemy drapieżniki – sekrety życia kotów. |
Przegląd gatunków dzikich kotów. Ciekawostki z życia kotów. |
zna najczęściej spotykane gatunki kotów,
potrafi przyporządkować gatunek kota do środowiska, |
Metody: gra dydaktyczna, praca z programem komputerowym Środki: gra dydaktyczna, program komputerowy, internet Uwagi: |
Dzikie koty – przegląd gatunków i środowisk życia. |
Przegląd gatunków dzikich kotów. Ciekawostki z życia kotów. Mało znane i rzadkie gatunki dzikich kotów. |
potrafi przyporządkować gatunek kota do środowiska,
wie o istnieniu rzadko wymienianych gatunków kotów
rozumie przyczyny różnic w wyglądzie dzikich kotów |
Metody: gra dydaktyczna, elementy wykładu, praca z programem komputerowym Środki: gra dydaktyczna, program komputerowy, internet Uwagi: |
Quiz dotyczący wiedzy o dzikich kotach. |
Przegląd gatunków dzikich kotów. Ciekawostki z życia kotów. Mało znane i rzadkie gatunki dzikich kotów. |
rozpoznaje gatunki kotów i środowisko ich życia |
Metody: gra dydaktyczna, praca z programem Środki: gra dydaktyczna, program komputerowy, Uwagi: |
Królowie przestworzy – ciekawostki z życia ptaków. |
Przegląd gatunków ptaków. Zależność wyglądu ptaków od sposobu zdobywania pokarmu, środowiska i trybu życia. |
potrafi nazwać wybrane gatunki ptaków
wyjaśnia zależność wyglądu od sposobu pozyskiwania pokarmu |
Metody: elementy wykładu, pytania i odpowiedzi, praca z internetem, Środki: ilustracje, film, albumy, internet Uwagi: |
Co zrobić, aby samica wybrała właśnie mnie?... – interesujące formy zachowań godowych i lęgowych u ptaków. |
Formy zachowań godowych wybranych gatunków ptaków. Zależność zachowań lęgowych od środowiska życia i warunków pokarmowych. |
zna i wyjaśnia termin: dymorfizm płciowy,
wie, dlaczego zazwyczaj samce ptaków są kolorowe i atrakcyjne
rozumie zależność zachowań lęgowych od środowiska życia |
Metody: elementy wykładu, pytania i odpowiedzi, praca z internetem, Środki: ilustracje, film, albumy, okazy naturalne, internet Uwagi: |
Współczesne smoki – czyli… w każdej baśni jest ziarno prawdy. |
Przegląd gatunków dużych gadów. Środowisko życia i sposoby zdobywania pokarmu dużych gadów. |
potrafi nazwać wybrane gatunki gadów,
zna sposoby pozyskiwania pokarmu przez poznane gady |
Metody: elementy wykładu, pytania i odpowiedzi, Środki: albumy, ilustracje, film, Uwagi: |
Najdziwniejsze rośliny świata. |
Przegląd wybranych gatunków roślin: - rośliny owadożerne - rośliny najwyższe na świecie - rośliny o największych kwiatach. |
potrafi nazwać wybrane gatunki roślin |
Metody: elementy wykładu, pytania i odpowiedzi, Środki: albumy, ilustracje, internet Uwagi: |
Internetowy skarbiec wiedzy – szukamy informacji o wybranych zwierzętach, roślinach, miejscach. |
Ciekawostki z życia zwierząt. |
potrafi znaleźć w Internecie za pomocą wyszukiwarki strony poświęcone poszukiwanym zwierzętom i roślinom |
Metody: praktycznego działania, gra dydaktyczna Środki: gra dydaktyczna, internet Uwagi: |
H O D O W L A
I
E K S P E R Y M E N T
W
B I O L O G I I |
Co się dzieje z rośliną, kiedy nie ma światła? – prowadzimy eksperyment. |
Zależność rozwoju rośliny od warunków świetlnych. Rośliny światło- i cieniolubne. |
wie, jak zaplanować i przeprowadzić eksperyment
wyciąga wnioski z obserwacji prowadzonego doświadczenia
rozumie zależność rozwoju rośliny od warunków świetlnych
zna gatunki roślin o różnych potrzebach świetlnych |
Metody: praktycznego działania, elementy wykładu, Środki: dwie hodowle doniczkowe fasoli, arkusze obserwacji, ilustracje Uwagi: |
Czy roślina wie, gdzie są jej korzenie, a gdzie łodyga i liście? |
Geotropizm roślin. Wpływ bodźca grawitacyjnego na wygląd rośliny. |
wie, jak zaplanować i przeprowadzić doświadczenie,
wyciąga wnioski z obserwacji prowadzonego eksperymentu,
wie, że roślina odbiera bodźce ze środowiska |
Metody: praktycznego działania, elementy wykładu Środki: dwie hodowle wodne fasoli, dwie hodowle ziemne fasoli, ilustracje, Uwagi: |
Rośliny pnące w naszym mieszkaniu. Przegląd gatunków i ich potrzeb. Pielęgnacja roślin środowisk suchych. Co to są sukulenty? |
Przegląd gatunków wybranych roślin doniczkowych. Pochodzenie niektórych roślin doniczkowych i jego związek z potrzebami roślin. |
zna i nazywa wybrane gatunki roślin doniczkowych,
zna pochodzenie wybranych roślin,
zna potrzeby życiowe wybranych roślin doniczkowych |
Metody: praktycznego działania, elementy wykładu Środki: gra dydaktyczna, Internet, ilustracje, poradniki Uwagi: |
Jesienna pielęgnacja roślin ozdobnych w otoczeniu szkoły. |
Zasady jesiennej pielęgnacji roślin ozdobnych w gruncie. |
wie jakie rośliny znajdują się w otoczeniu szkoły
wie jakich warunków wymagają
potrafi właściwie zająć się jesienną pielęgnacją roślin w otoczeniu szkoły |
Metody: praktycznego działania, pytania i odpowiedzi Środki: narzędzia ogrodnicze, rękawice Uwagi: |
Wiosenne przesadzanie i pielęgnacja roślin doniczkowych. |
Zasady pielęgnacji wybranych roślin doniczkowych. |
wie jakie rośliny znajdują się w sali, zna ich potrzeby życiowe
zna zasady właściwego przesadzania roślin doniczkowych
potrafi właściwie przesadzić rośliny |
Metody: praktycznego działania, pytania i odpowiedzi Środki: narzędzia ogrodnicze, rękawice, poradniki Uwagi: |
Pielęgnacja krzewów ozdobnych – które krzewy można ciąć i kiedy to robić? |
Zasady wiosennej pielęgnacji roślin ozdobnych w gruncie. Zasady cięcia krzewów ozdobnych. |
zna nazwy krzewów ozdobnych występujących w otoczeniu szkoły
zna zasady i powody cięcia krzewów ozdobnych
potrafi właściwie ciąć krzewy ozdobne |
Metody: praktycznego działania, pytania i odpowiedzi Środki: narzędzia ogrodnicze, rękawice, poradniki Uwagi: |
Opieka nad roślinami doniczkowymi w naszej sali. |
Zasady pielęgnacji wybranych roślin doniczkowych. |
wie jakie rośliny znajdują się w sali, zna ich potrzeby życiowe
potrafi właściwie opiekować się roślinami doniczkowymi w sali |
Metody: praktycznego działania, pytania i odpowiedzi Środki: narzędzia ogrodnicze, rękawice, poradniki Uwagi: |
Pielęgnacja roślin ozdobnych – wysadzamy rozsadę. Dlaczego przygotowujemy rozsadę? |
Zasady wiosennej pielęgnacji roślin ozdobnych w gruncie. Przygotowywanie rozsady roślin ozdobnych. |
wie, dlaczego przygotowujemy rozsadę roślin ozdobnych
zna nazwy roślin, których rozsadę przygotowujemy,
potrafi właściwie przygotować skrzynki z podłożem
potrafi właściwie wysiać nasiona,
umie opiekować się skrzynkami z rozsadą
|
Metody: praktycznego działania, pytania i odpowiedzi Środki: narzędzia ogrodnicze, rękawice, poradniki Uwagi: |